Kategóriák
Blog

A működő home office 10 aranyszabálya

A home office, vagyis az, hogy az ember otthonról dolgozik, sokaknak álma. Ám ha a megvalósulásra kerül a sor, egyszerre csak azt vesszük észre, hogy nem olyan fenékig tejfel, mint ahogy gondoltuk. Akár kényszerből kerülünk home office-ba, mint legutóbb a lezárások idején, akár mert a gyermekeink mellett így tudunk dolgozni, az otthoni munkavégzésnek is megvannak a maga szabályai, hogy működőképes legyen. 

Melyek a home office nehézségei?

A home office, vagyis az “otthoni iroda” kifejezés találóan árulja el, miről van szó: irodában vagyunk ugyan, de a saját otthonunkon belül. Ennek vannak természetesen előnyei is, hiszen jóval kevesebb időt kell utazgatással tölteni, másfelől viszont sokszor nehéz elkülöníteni a munkát a magánélettől – elvégre az otthonunk elsősorban a magánéletünk színtere. 

Ennek az elkülönítési nehézségnek az egyik hátránya, hogy bár otthon vagyunk, mégsem tudunk haladni az otthoni háztartási dolgainkkal, azok ugyanúgy a munkaidő utánra maradnak, mint egyébként tennék. Ha viszont nekikezdünk az itthoni feladatoknak, egykettőre eltelik a munkaidő, és azon kaphatjuk magunkat, hogy éjszakába nyúlóan próbáljuk pótolni az elmaradt teendőket. 

Még egy hátránya lehet a home office-nak: a társas kapcsolatok alaposan leszűkülnek. Míg egy irodában a munkatársainkkal beszélgetünk egy-egy szünetben, otthon a szociális kapcsolataink gyakran a nullára redukálódnak. Ennek a hiánya, ha máshol nincs rá lehetőségünk, olykor a mentális egészségünk rovására is mehet.

Hogyan lehet működőképes a home office munka?

Vannak azonban bizonyos alapszabályok, amelyek mentén működőképes és élvezetes lehet az otthoni munka, és valóban sikerülhet időt spórolni vele. Az időt pedig, amit nyerünk a home office-szal, fordíthatjuk saját magunkra és a szeretteinkre. 

Ne feledjük, a home office is munkahely, a feladatot ugyanúgy el kell végezni. Azonban ha szeretjük azt, amit csinálunk, már nem olyan nehéz feladat leülni mellé, az önfegyelem sokszor ahhoz kell, hogy az ember abba tudja hagyni. 

home office
Photo by Yasmina H on Unsplash

1. Tartsd meg a reggeli rutinodat home office-ban is

Csábító lehet öt perccel a munkaidő előtt felkelni, és pizsamában odaülni a számítógép elé – ne tegyük. A reggeli rutin, még ha meg is engedhetnénk magunknak, hogy ne tegyük, nagyon is hasznos. A reggel az az időszak, amikor “fölhangoljuk” a napunkat, és a nap egész további részére kihathat, hogy megittunk-e csendben és szemlélődve egy csésze teát vagy sem. Jöhet itt reggeli torna, fürdés, kutyasétáltatás, rövid futás, komótos re1.ggeli egyedül vagy a társunkkal, egy fél fejezet egy könyvből, vagy reggeli naplóírás. Bármi, ami segít abban, hogy az energiaszintünket és a növelje, hasznos lehet, és nem lesz az az érzésünk, hogy kihagytunk valamit. Minden persze nem fog beleférni, de egy-egy olyan szokást érdemes beiktatni a legzsúfoltabb reggelbe is, ami “tölti a tankunkat”, nem pedig lemeríti. 

Gyermekek mellett persze átalakul a reggeli rutin, de érdemes ekkor is időt szánni magunkra, ha más nem is, öt perc nyújtózás, meditáció, vagy egy bögre kávé egyedül szintén sokat dob a hangulatunkon, és több türelmünk lesz a reggel további levezényléséhez. 

2. Alakítsd ki otthon a megfelelő munkakörnyezetet

Ahhoz, hogy otthon tudjunk dolgozni, bizonyos feltételeknek azért meg kell lenniük. Szükség van például egy íróasztalra, de legalább egy üres vízszintes felületre, amely mellett kényelmesen tudunk ülni akár órák hosszat. Ha nagyon nincs egyetlen sarok sem a lakásban, amit a magunkénak tudnánk tartani, ideiglenesen jó alternatíva lehet egy helyi közösségi iroda, kávézó vagy a könyvtár. De azért érdemes egy saját iroda-sarkot berendeznünk otthon, ha gyakran dolgozunk home office-ban. 

A munkakörnyezetbe beletartozik az is, hogy ha ott vagyunk, akkor vegyük komolyan – ne keverjük a munkaidőt a házimunkával. Szünetben van rá lehetőség, de magunknak ásunk vermet, ha halogatjuk a munkát, mert “csak még ezt az egy valamit megcsinálom”.

3. Tarts szüneteket 

Ha időt és energiát nem csak a munkába, hanem a szünetekbe is belefektetsz, hosszú távon sokkal jobban jársz, mintha az idő alatt is dolgoznál. Bár ez paradoxonnak hangozhat, hiszen milyen szünet az, amikor nem pihenünk, hanem energiát rakunk bele, mégis: a szünet szünet. A szünet pedig, amikor az ember másvalamivel foglalkozik, mint addig, máshogyan használja a testét és az elméjét: az ideális szünet feltölt. 

Ülőmunkánál mindenképpen érdemes felállni, sőt, mozdulni, mozogni. A házimunka is kikapcsolja az agyat és átmozgatja a testet, de ha igazán produktívak szeretnénk lenni a munka során, érdemes másfajta tevékenységeket is csinálni. 

Ilyen lehet a jóga, a kertészkedés, a séta a kutyával vagy nélküle, horribile dictu egy jó könyvből egy fejezet elolvasása hason fekve… 

A szünetbe belefér tehát bármi, ami kikapcsolja az agyat, megmozdítja a testet vagy a lelket. Ráadásul lehet variálni. Így aztán a háztartásban is haladunk, de a mentális egészégünkre is oda tudunk figyelni

4. Figyelj oda a munkaidőre – ne dolgozd túl magad

Ide tartozik a munkaidőre való figyelem. Amikor dolgozunk, dolgozzunk, ne csámborogjunk el közösségi oldalak felé, hiszen csak magunkkal szúrunk ki. Viszont ne is dolgozzuk túl magunkat, a határidő szorításában vagy egy projektbe belefeledkezve. Az éjszaka alvásra való, nem kék képernyő előtt való ücsörgésre. Legyünk képesek felállni, és a munkaidőt elválasztani a magánéletünktől. Ezért is fontos a helyszín: az íróasztal a munkára való, a lakás többi része pedig nem. 

Nőként különösen fontos odafigyelni arra, hogy a hónapnak nem minden napja alkalmas a produktív munkavégzésre. Ha a testünk jelez, hogy több pihenésre van szükségünk, gondoskodjunk magunkról ugyanúgy, ahogy a szeretteinkkel tennénk. Egy picit több pihenés, gyorsebéd helyett tápláló ételek. Hosszú távon használjuk a testünket, nem érdemes kizsigerelni.

5. Először a nehezet végezd el

Örök szabály, hogy a legnehezebb napi feladatot csináljuk meg legelőször. Lehetőleg még reggeli előtt, mondja a mondás, de természetesen mindegy, hogy előtte vagy utána kávézunk-e – a lényeg, hogy “nyeljük le a békát”, mint az angol mondja, és álljunk neki. Ha rajtakapjuk magunkat,, hogy halogatjuk a feladatokat, minden mást csinálunk inkább, mint amit kéne, akkor érdemes egy nagy levegőt venni, és megállni. Megnézni, mi a baj, mi az, ami tudat alatt zavar. Aztán nekiállhatunk, mert biztos, hogy a legnehezebb feladat az. Utána viszont adhatunk magunknak valami apró jutalmat: kávét, ácsorgást a napon, bármit. Nem ciki önmagunkat motiválni. 

6. Napi listák használata

Sokat segít, ha a nap elején végiggondoljuk, hogy a következő órákban, illetve napokban milyen ütemben szeretnénk haladni a dolgainkkal. Ha átlátjuk és ütemezzük, mikor mit kell elvégeznünk, akkor minket sem borít el a munka, és ennek következtében a kétségbeesés, ami a produktivitásnak nem használ. Ha segít, használjunk listákat, amelyeket majd pipálgathatunk, és állítsunk fel magunknak napi kötelezően elvégzendő feladatot. Ha az megvan, utána sokkal könnyebb elengedni azt, ami fizikailag nem fér bele a napba. 

7. Figyelj a kapcsolataidra

A home office magányos tevékenység, az ember viszont társas kapcsolatokban érzi jól magát. Akár egy ebédszünetben, akár a munkaidő után találjuk meg a társaságunkat. Beszélgessünk a barátainkkal, hívjuk föl a családunkat (vagy fordítva), játsszunk a gyermekünkkel, és töltsünk minőségi időt a párunkkal. Vegyünk részt csapatépítésen a barátainkkal vagy a céggel.

Érintsük meg egymást, öleljük át a szeretteinket. Végső esetben járjunk el valahová sportolni vagy klubba, másokkal való közös tevékenységre. Enélkül bármilyen home office (és végső soron az élet) élvezhetetlenül száraz lenne. 

home office
Photo by Luke Porter on Unsplash

8. Mozogj sokat a home office munka után!

Nincs mindig lehetőség egy tíz-tizenöt perces fejszellőztetésben a mozgásra, a testünk viszont az egész napos órákig tartó ücsörgések után nagyon is igényli. Ami azt illeti, nem is lehet home office-ban dolgozni megfelelő mozgás nélkül, mert előbb-utóbb az egészségünk látja kárát. Találjuk meg a nekünk való testmozgást, szabad levegőn vagy teremben, társaságban vagy egyedül, videóról vagy edzőtől – a lényeg, hogy a statikus testtartást oldjuk, és mozgassuk át a testünket. Az izmaink, az ízületeink és végső soron az agyműködésünk elengedhetetlen feltétele a mozgás. Nem ülésre születtünk. Ha mégis ezt a munkaformát választjuk, kompenzáljunk bőséges és élvezetes mozgással. 

9. Fókuszálj!

Felejtsük el a közösségi oldalakat a munkaidő során, mert ez az, ami az időnk nagy részét elrabolja. Fókuszáljunk a feladatra, ha kell, segítséggel. A Pomodoro-technika vagy bármilyen más időgazdálkodási segédlet hasznunkra lehet, ha még tanulnunk kell az önfegyelmet akár a munkához állásban, akár a munkából való leállásban. 

10. Szabad levegő

Sok-sok szabad levegő, sok-sok természetben töltött idő. Minden nap lépjünk ki a házból, hétvégenként akár a megszokott útvonalainkról vagy a városból is. Szükségünk van új ingerekre a munkák kívül is, és a természetben töltött idő bizonyíthatóan csökkenti a stresszt és javítja az életminőséget. Már egy tíz perces séta is sokat tud tenni. 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.